dilluns, 18 de juliol del 2011

Fracàs i alternatives

L'estiu és, per a gran part dels docents, temps de reflexió. És cert que costa desconnectar i que no és convenient que això sigui així fins a la incorporació el curs següent, però també és cert que és un temps privilegiat per repensar el que hem fet i com tornarem a començar.


Ja fa dies que vaig llegir l'article del 12 de maig publicat a El Periódico de  Said al-Kadaui Mussaui, Psicòleg, Fracàs i immigració escolar i avui, en rellegir-lo, m'ha tornat a interessar per dos motius. El primer perquè dona arguments del per què del fracàs escolar dels fills dels nostres immigrants i el segon perquè recull l'opinió de molts experts del paper dels plans d'estudis de secundària en aquest fet. Coincideixo plenament amb l'autor quan diu referint-se als escolars que fracassen: "Jo crec que aquests nens necessiten principalment, i per sobre de tot, una mirada més capacitadora per part de les seves escoles. Dit de forma ràpida: que es confiï i es cregui més en les seves possibilitats."


La reflexió sobre la necessitat d'iniciatives, m'ha portat a una nova lectura, aquest cop la de la conferència de Gary Orfield Alternatives a la segregació escolar als Estats Units: el cas de les magnet schools. D’aquest article destaco dues idees prèvies a la consideració de les magnet schools:
Llibertat per a triar escola no significa llibertat real d'oportunitats. Ara que a la nostra administració es defensa per damunt de tot aquest dret de les famílies, convé recordar-ho.
Els estudis demostren que la segregació escolar no garanteix els drets civils ni la igualtat d'oportunitats i que coopera en el manteniment de la segregació social.

The Aurora from TSO Photography on Vimeo.