Fa uns dies comentava en l’entrada anterior que
per atendre la diversitat en els centres tenim diferents alternatives a nivell
organitzatiu. La meva experiència com a psicopedagoga i alhora docent d’atenció
a la diversitat, em diu que no és el
mateix un grup flexible que una estructura de grups per nivells.
Els agrupaments flexibles són una
estratègia organitzativa i curricular per a atendre la diversitat de ritmes
d’aprenentatge, d’interessos i característiques de l’alumnat, és a dir, aquella
organització de les aules en grups reduïts d’alumnes de cada classe, nivell o
cicle, segons un criteri de necessitats educatives concretes que habitualment es
dóna únicament en les àrees instrumentals, és a dir, els alumnes pertanyen a
grups ordinaris i només s’agrupen de forma diferent per atendre les seves
necessitats específiques en llengües i matemàtiques. La finalitat és donar un suport
individualitzat a l’alumnat amb un desfasament curricular important. La
dinàmica d’aquests agrupaments homogenis ha de preveure les condicions
d’entrada i sortida dels alumnes als grups, que, a més, poden ser de composició
diferent segons les matèries a treballar.
Aquesta estratègia cal aplicar-la amb un
cert grau de reflexió per evitar caure en els seus desavantatges. Així, hi
ha el risc de convertir els grups creats en rígids i tancats, i si això succeís
estaríem davant un nou tipus de segregació de l’alumnat, ja que no tindrien la
possibilitat de sortir-ne mai, ni d’altres d’incorporar-s’hi. I, sobretot, el
risc de generar efectes no desitjats com l’etiquetatge entre l’alumnat, que
desembocaria en desqualificacions dels uns cap als altres i en autopercepcions
negatives que incidirien de forma directa en l’autoestima de l’alumnat i el
clima de centre.
Per evitar-ho es podria optar per
diversificar també l’oferta d’agrupament, és a dir, un alumne pot estar en un
grup en el àrea de matemàtiques i en un altre més avançat en el de llengua, per
exemple, perquè les seves dificultats se situarien únicament en la primera
matèria.Tanmateix, per formar grups flexibles en
les millors condicions, una de les mesures imprescindibles seria que cada
centre, a través de la Comissió d’Atenció a la Diversitat (CAD), establís els criteris
pedagògics d’adscripció i de sortida dels alumnes als grups per tal que els
avantatges de la segregació temporal siguin efectivament això, avantatges, que
minimitzin els desavantatges de la incidència en l’autoestima dels alumnes, que
per altra banda, en aquests casos sempre hi ha.
També caldrà ajudar a que tot el
professorat cregui i s’impliqui en la proposta. Un centre inclusiu és
aquell que ajusta la seva proposta educativa al seu alumnat i al seu context
social i cultural, només així es poden fer propostes inclusives.
Us recomano la lectura del capítol de
Echeitia, G.; Rodríguez V. M. (2007). "Colaborando
desde el asesoramiento pedagógico al desarrollo de una educación escolar más
inclusiva" (pàg. 21-42) del llibre de Bonals, J. i Sánchez-Cano M. (coords.), 2007, Manual de Asesoramiento
Psicopedagógico. Graó. D’acord amb els autors, la inclusió i
l’exclusió educativa es configuren en bona mesura com a processos dialèctics,
de tal manera que quan la inclusió avança, es redueix o s’eliminen el processos
d’exclusió, que en forma de barreres per a l’aprenentatge i la participació
interactuen negativament amb les condicions personals i socials de determinats
alumnes. Vegem-ho gràficament:
som un grup de pares encontra dels grups flexibles aquest curs ens hem trovat que als nostres xiquets de entre 5 i 6 anys els han fet aquestos grups sense cap tipo d'informacio .Hem podria dir com els pot afectar en aquesta edad ,tinim una reunio amb el centre el dia 6 de Novembre.
ResponEliminaBenvolgut Gerard,
EliminaAquest cap de setmana procuraré escriure algun article més sobre aquest tema, per si us pot ajudar. La pregunta que em fas és molt difícil de contestar ja que tot depèn molt de com s'organitzen els grups i amb quin objectiu. La segregació mai és neutra, sempre té uns efectes nocius, però si està ben organitzat i no hi ha altre recurs a l'abast, el balanç pot ser menys negatiu i pot ajudar algun alumne a progressar.
Si voleu contactar directament amb mi el meu mail és: sabi.redond2@gmail.com
Moltes gracies ho parlare amb els altres pares
ResponElimina