Sembla que a Anglaterra tornen a ressorgir centres educatius només per a nois. Els partidaris de l'escolarització escolar per sexes justifiquen aquesta segregació en un augment del rendiment i una baixada del fracàs escolar, principalment en nois. El Periódico, 12 de juny de 2011.
Molts experts coincideixen a dir que la qualitat de l'ensenyament no depèn d'aquesta segregació que anomenen com a educació diferenciada. És més, pedagògicament continua sent vàlida la reivindicació dels valors de la coeducació.
Existeixen prejudicis sexistes a l’escola?
Durant el procés d’ensenyament/aprenentatge
la construcció social del gènere, assumida per la institució escolar forma part del currículum ocult, ja que és
transmesa pel professorat d’una forma inconscient: actituds, tons de
veu, forma d’adreçar-nos a l’alumnat llenguatge utilitzat, continguts
que no s’ensenyen...
Així, sabem que cada llenguatge conté una forma de representar el món. En català,
com en altres idiomes, existeix una ambigüitat doncs no sempre el gènere
masculí representa universalitat. Això provoca manca de precisió i sovint és menysprea l’aportació femenina, tot i que es procura parlar de l'alumnat, del professorat; també se sap que en el llibres de text, àmpliament utilitzats, la proporció d’imatges masculines és superior en tres vegades a la
femenina i que quant als continguts es peca per omissió de la figura femenina.
I què passa a les aules? La major part del professorat declara no tenir actituds sexistes. És clar ja hem dit que l’actitud és inconscient, el professorat transmet estereotips sexistes en la seva forma de vestir, d’adreçar-se a l’alumnat. Repercuteix també en les expectatives del professorat, dones: capacitat del llenguatge, homes: més raonament matemàtic, i això sí que és molt important. El sexisme no sols influeix en l’autoconcepte, l'autoestima, sinó també en la percepció que cada sexe té de l’altre. Així, els nois sovint es comporten de forma sexista per tal de ser acceptar dins un grup.
I què passa a les aules? La major part del professorat declara no tenir actituds sexistes. És clar ja hem dit que l’actitud és inconscient, el professorat transmet estereotips sexistes en la seva forma de vestir, d’adreçar-se a l’alumnat. Repercuteix també en les expectatives del professorat, dones: capacitat del llenguatge, homes: més raonament matemàtic, i això sí que és molt important. El sexisme no sols influeix en l’autoconcepte, l'autoestima, sinó també en la percepció que cada sexe té de l’altre. Així, els nois sovint es comporten de forma sexista per tal de ser acceptar dins un grup.
Quina és l'alternativa? La coeducació
Al llarg del temps l’escola, com la societat, ha avançat bastant en aquest aspecte, ara bé pot ser ara la discriminació per raons de sexe és més subtil. La coeducació és el desenvolupament integral dels alumnes i les alumnes, prestant una atenció especial a l’acceptació del propi sexe, el coneixement de l’altre i la convivència enriquidora entre ambdós. Es tracta de formar en un sistema de valors no jerarquitzats pel gènere.
Criteris pedagògics de la coeducació
Per tant, ensenyament mixt, no és coeducació, tampoc ho és transmetre uns determinats continguts. Cal integrar en la pràctica educativa els valors, habilitats, etc. històricament atorgats a les dones, eliminar els estereotips sexistes i potenciar el desenvolupament de les dones que estan en desavantatge, per exemple davant assignatures “masculines”.
Es tracta un cop més, d’integrar les diferències valorant i respectant la diversitat. No es tracta d’acostar-se ni al model femení ni al masculí, sinó a un model de persona. Parlem de valors humans.
Per què costa tant eliminar la discriminació de gènere a l’escola
La falta de preparació del professorat, com en
altres temes, és cabdal. Cal donar suport al professorat per tal que pugui
repensar la seva forma d’ensenyar. Comptar amb recursos adequats també
condiciona però allò que és més determinant com hem comentat són les actuacions
coherents: per exemple, si les
finalitats educatives i les programacions recullen aquestes actituds, cal
avaluar-les.
Com condiciona la societat aquesta discriminació de gènere?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada